Zdravie a krása

6 činností, ktorým sa vyhnite, ak nechcete prísť o zdravie

Dnešný svet láka k mnohým činnostiam, o ktorých ľudia v minulosti ani nechyrovali. Alebo si ich nemohli dovoliť. Žiaľ, ako to už v živote chodí, to dobré a návykové je len zriedka kedy zdraviu prospešné. Čomu by ste sa teda mali vyhnúť, ak chcete byť dlhodobo zdravý? Povieme si v našom článku.

Málo pohybu

Konzumný spôsob života ustavične láka k aktivitám, ktoré nie sú zrovna pohybové. Situáciu neraz komplikuje aj sedavé zamestnanie, v ktorom si človek odsedí osem hodín zavretý v kancelárii. Potom sa ľahko môže stať, že jeden deň si človek ľahne do postele ako zdravý a na druhý deň ráno zistí, čo znamenajú bolesti chrbtice.

V takomto prípade pomôže už len návšteva lekára a prípadná konzultácia s fyzioterapeutom. Obaja vám s určitosťou predpíšu veľkú dávku pohybu a športovania. Okrem pohybového aparátu sa vám poďakuje aj imunitný systém a srdce.

Monotónna činnosť

Aj vykonávanie monotónnej činnosti či práce môže so sebou prinášať zdravotné problémy. Aké konkrétne? Medzi najčastejšie patrí karpálny tunel – bolesť ruky v oblasti zápästia. Táto bolesť vzniká najčastejšie opakovaným pohybom zápästia alebo nevhodnou polohou a častým námahaním zápästia. V súčasnosti ide o pomerne frekventovanú pracovnú komplikáciu, ktorá môže mať za následok aj dlhodobú práceneschopnosť.

Pri syndróme karpálneho tunela môže byť riziková napríklad práca sťahováka, spisovateľa, učiteľa, či profesie spojené s prácou na počítači: grafik alebo programátor. Takže ak vás čaká napríklad sťahovanie a vynáška ťažkého nábytku, zavolajte si radšej profesionálnu firmu na to určenú.

Pozor si však treba dať aj pri dlhodobej a častej práci so skrutkovačom, vŕtačkou či motorovou pílou. Ušetrení od týchto problémov nemusia byť ani ľudia, ktorí pracujú za pásom a na kompletovacích linkách. Dôležité je uvedomiť si, že skoré štádium je ešte zvrátiteľné. Avšak čím pokročilejšie je štádium, tým je liečba náročnejšia. Tá sa zakladá najmä na kombinácii rehabilitácie a fyzikálnej terapie, pričom ju však vždy musí nastaviť odborník. A to s ohľadom na aktuálny stav ochorenia.

Nadmerné pitie alkoholu

V súčasnosti spotreba alkoholu u ľudí neustále narastá. Čo je horšie, alkohol sa stáva akousi bežnou štandardou úspešného človeka. Často je tiež spájaný s odmenou po náročnom týždni, alebo so spoločenskou zábavou. V menších dávkach totiž pôsobí ako stimulant. Avšak ak užívanie alkoholu prerastie do nadmernej konzumácie a závislosti, tak jeho účinky na naše zdravie môžu byť priam tragické. Tie sa prakticky spájajú s väčšinou civilizačných chorôb a kardiovaskulárnymi či nádorovými ochoreniami.

Ani bez dobrej kávy si mnohí z nás nedokážu predstaviť deň. Čoraz častejšie sa káva stáva stredobodom spoločenských či pracovných stretnutí. Našťastie tu situácia nie je taká dramatická ako v prípade alkoholu. Pochopiteľne, káva obsahuje kofeín a pokiaľ sa to s ňou preženie, môžu nastať komplikácie v spojitosti s krvným tlakom. Avšak to hrozí až pri dlhodobom a nadmernom pití kávy. Treba si len ustrážiť počet vypitých šálok a v prípade vysokého krvného tlaku kávu radšej vôbec nepiť.

VEDELI STE, ŽE: Pre kvalitné odrody kávovníka je určitá dávka kyslosti priam charakteristická. Kyslosť tak dodáva jedinečnú chuť káve. Určite aj vy sami ucitíte, kedy ide o príjemne kyslú kávu. Naopak, nekvalitným upražením kávových zŕn môže vzniknúť nežiadúca kyslosť kávy. Najčastejšie vzniká nekvalitným upražením kávových zŕn. Pitie takejto nekvalitnej kávy potom môže spôsobiť žalúdočné problémy

Fajčenie

Ku kávičke často patrí aj cigareta. Aspoň pre niekoho. Vo všeobecnosti sa fajčenie spája s príjemným oddychom, krátením času na zastávke, či s pauzou v práci. Čo je horšie, je vysoko návykové a ťažko sa s ním prestáva. Pritom jeho vplyv na zdravie, podobne ako pri alkohole, môže byť katastrofálny. Najčastejšie sa v súvislosti s fajčením spomína rakovina pľúc, impotencia a kardiovaskulárne ochorenia. Tu je len jediná účinná pomoc. Úplne prestať. A nie, vaporizovanie nie je riešením.

Ponocovanie

Dnešná uponáhľaná doba so sebou prináša aj pocit, že spánok to je len také mrhanie časom. Každý túži stihnúť za deň čo najviac a presadiť sa v tvrdej konkurencii. Avšak práve nedostatok spánku môže toto úsilie zhatiť. Ba čo viac, dokáže privodiť nebezpečné zdravotné problémy.

Ak spávate denne menej ako šesť hodín, pestujete si tak predpoklad na vysoký krvný tlak, infarkt, mŕtvicu, či obezitu. Pochopiteľne, dôležitá je aj kvalita spánku. Iba také podriemkavanie v rámci obedňajšej prestávky v práci vám veru nepomôže. Preto ak sa cítite dlhodobo unavení, rozhodne by ste to mali začať riešiť s lekárom.

Nadmerné opaľovanie

Aj leto so sebou prináša pokušenie a možné zdravotné problémy. A to vo forme nadmerného slnenia, s čím sa predovšetkým spája rakovina kože. Do istej miery sme si to ale privodili sami, keďže hlavným vinníkom je zväčšujúca sa ozónová diera. Preto pozor. Módny trend, že čím viac opálený, tým krajší, môže byť doslova smrteľný.

Samozrejme, platí to aj v prípade solárií, ktoré sú často dokonca ešte škodlivejšie ako napríklad fajčenie. Je preto dôležité pri opaľovaní dodržiavať všetky zásady správneho opaľovania. A používať krémy s čo najvyšším ochranným UV faktorom.

Komentáre