Zdravie a krása

Vyspite sa do ružova. 8 tipov pre kvalitnejší spánok

Hoci spánok je nesmierne dôležitý pre fungovanie nášho tela a jeho rekonvalescenciu, málokto môže skutočne povedať, že spí každý deň do ružova. Pritom sa jedná o nesmierne dôležitý proces, ktorý nám pomáha cítiť sa dobre mentálne i fyzicky. Čo robíme zle a čo môžeme robiť lepšie?

Zbavte sa modrého svetla

Modré svetlo vychádza z monitorov a mobilných zariadení a môže zásadne ovplyvniť náš spánkový rytmus. Núti nás totiž byť v bdelom stave. Vo veľkej miere je prirodzenou súčasťou slnečného svetla a ovplyvňuje tak náš biorytmus. Jeho pôsobením dochádza k oddialeniu zaspania a aj zníženie celkovej kvality spánku. Pred zaspaním sa teda snažte všetky prístroje, ktoré takéto svetlo vyžarujú, obmedziť. 

Blokovať ho ale môžete aj okuliarmi s filtrom modrého svetla. Alebo si na svojich zariadeniach môžete nastaviť režim tzv. komfortného čítania, ktorý modré svetlo utlmí. Zároveň obrazovku prepnite na teplejšie farby, čo znižuje únavu očí a chráni váš zrak. Ak ste teda zvyknutí si pred spaním púšťať videa alebo prechádzať mobil – a nechcete sa toho za žiadnu cenu vzdať – toto môže byť cesta.

Investujte do kvalitného matracu

Pre kvalitný spánok môžete mať ten najlepší predpoklad, pokiaľ ale nespíte na kvalitnom matraci, váš chrbát vám nepoďakuje. Investícia do kvalitnej postele je preto nevyhnutná. Každému vyhovujú iné podmienky pre spánok. Niekto preferuje mäkší matrac, iný tvrdší. Nikde vás nesmie tlačiť a musí sa vám z neho pohodlne vstávať. 

Rovnaké je to aj s vankúšmi – môžete zaobstarať klasické perové alebo ortopedické z pamäťovej peny. Tie sú tvrdšie a ich tvar sa vám prispôsobí, akonáhle si ľahnete. 

Nezabudnite na čerstvý vzduch

Najlepšie sa nám spí aj zaspáva v chladnejších miestnostiach s množstvom čerstvého vzduchu. Ideálna teplota vo vašej spálni by sa mala pohybovať od 18-20 stupňov. Je tiež potrebné priestor dobre vyvetrať a to ideálne každý deň pred spaním. Pomôcť vám ale môže aj prechádzka na čerstvom vzduchu, kedy si môžete vyvetrať hlavu a odviať svoje myšlienky do noci.

Vyhraďte si na spánok dostatočne dlhý čas

Spať len pár hodín denne sa vám môže vypomstiť. Keď nie teraz, tak v neskoršom veku zaručene. Vyhraďte si na spánok preto dostatočný počet hodín a snažte sa ich dodržiavať. U dospelého človeka by sa malo jednať o 7-9 hodín spánku denne. Vždy počúvajte svoje telo a hľadajte svoj optimálny spôsob.

Neprejedajte sa

Nechoďte spať hladní, zároveň sa ale pred spaním neprejedajte. Aj v tomto ohľade je dôležité nájsť balans. Nemusíte sa trápiť tým, že by ste po 18:00 nesmeli jesť. Jedzte pokojne dve hodinky, hodinku pred spaním. Okrem času ale myslite aj na skladbu jedálnička. 

Večer je ideálny čas pre ľahšie jedlá, žiadne vyprážané pokrmy, fast foody, sladkosti. Tiež obmedzte pred spaním konzumáciu kávy, energetických nápojov a zelených a čiernych čajov. Rovnako tak vám k spánku nepomáha konzumácia alkoholu. Ten vám síce môže “pomôcť” rýchlejšie zaspať, ale na kvalite spánku sa znateľne negatívne podpíše.

Pred spánkom sa vykľudnite

Každý deň sa na nás valí kvantá informácií. Pred spaním sa preto skúste od všetkých vonkajších vplyvov odpútať. Odložiť náročnejšie čítanie, u ktorého musíte viac premýšľať, informácie z Instagramu, správy. Pre lepšiu kontrolu si všetky informácie a plány, ktoré máte v hlave, preveďte na papier, na diár alebo do to-do listu. Pomôže vám odľahčiť hlavu a zároveň na nič nezabudnete, takže zaspávať môžete pokojnejšie.

Komentáre